از جنبه های مهم در بیداری مردم خاورمیانه نقش اقتصاد در برانگیخته شدن مردم است. همانطور که قبلاً در تحلیل حوادث و رویدادهای مردم تونس و مصر بیان شد، فقر و بیکاری و چپاول سازماندهی شده ی منابع مالی توسط سردمداران حاکم و اعوان و انصار آنها و تضاد طبقانی شدید و فاصله ی حاکمان و محکومین، جامعه را به مرز انفجار رساند. برنامه های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و نسخه های بازار آزاد و حذف یارانه ها و خصوصی سازی در دو نظام استبدادی بن علی تونسی و مبارک مصری غیر از چپاول و فقر و بدبختی دست آورد دیگری نداشت، میلیونها بیکار و محروم از مسکن و بهداشت و امنیت اجتماعی و اقتصادی جز اعتراض و شورش زبان دیگری برای بیان خواسته های خود نداشتند. تونس سابقه ی رهایی از استعمار و مصر سابقه ی انقلاب ملی در تجربه ی تاریخی خود داشتند. اما عوامل نفوذی غرب همه آنها را بر باد داد. کشور سوم یعنی جمهوری عربی سوسیالیستی لیبی نیز از یک دهه پیش در اقتصاد و سیاست با چرخش به سمت راست و آمریکا تغییر موضع داد. با نفوذ عوامل آمریکا به سردمداری سیف الاسلام در دولت لیبی نسخه ی پیچیده شده را مو به مو اجراء کردند و امروز لیبی دستخوش فاجعه ی استبداد و میلیتاریزم و فقر و حرمان است و مردمی که یک دهه پیش دارای درآمد سرانه ی بالائی بودند و از تحصیل و خدمات بهداشتی و درمانی رایگان برخوردار بودند. دولت برای هر نوزاد 7000 دلار کمک هزینه پرداخت می کردو به هر نو عروس و داماد تا 64 هزار دلار کمک هزینه ی خرید مسکن می پرداخت و بیمه ی بیکاری 730 دلار در ماه بود، مواد غذائی ارزان قیمت، کنترل دولتی قیمت مسکن ،اعطای داروی مجانی و حتی برق مجانی در بعضی از مناطق محروم داشتند، همه اینها به یک باره ناپدید شد دولت پا بر پوست موزی گذاشت که از اقلام وارداتی غرب، و صد البته منطقه ی لانگلی واشنگتن بود و سرهنگ باور کرده بود که دیکتاتوری و سرمایه داری قابل جمع است .
علم و عقل
انسان که خود را اشرف مخلوقات می داند موجودی است که دستخوش تغییرات مداوم جسمی و روحی است. طفولیت ،کودکی و نوجوانی و بلوغ و میانسالی و پیری و مرگ را تجربه می کند. از آینده و زمانِ مرگ خود آگاه نیست و توانائی باز گرداندن گذشته ی خود را ندارد . حزن و شادی، امید و یأس، گناه و توبه، شهوت و معنویت، شک و یقین همزاد اوست. سنگ بنایی که انسان قادر است تا بر آن تکیه کند معرفت نفس است و
شناخت خود مسیر اصلی شناخت پروردگار است. رسالت انبیاء الهی و ادیان کمک به انسان برای پیدا کردن خود و متصف شدن آنان به اخلاق و ارزشهائی است تا به مقام ایمان برسند و مومن شوند. عقل عطیه ائی الهی است که خوب و بد به کمک آن درک می شود و به وسیله ی آن خداوند اطاعت می شود و ضرورت نبوت و معاد و عدل فهمیده می شود. در حدیث است که اولین مخلوق خداوند عقل است، یعنی از میان مخلوقات عقل در مقام و مرتبه ی اول است . حدیث می گوید: " العقل ما اعبد به الرحمن" به سبب عقل خداوند عبادت می شود. علی (ع) در نهج البلاغه خطاب به کمیل می گویند:" الناس ثلاثه، عالم ربانی، و متعلم علی سبیل نجاة، و همج رعاع اتباع کل ناعق ،یمیلون مع کل ریح ، لم یستضیئوا بنور العلم، و لم یلجؤو الی رکن وثیق." مردم سه دسته و گروه هستند جمعی دانشمندان ربانی و الهی هستند، گروهی دانش آموختگان در مسیر نجات هستند و عده ائی هرهری مذهب هستند که با شنیدن هر صدائی یا وزش هر نسیمی، تغییر موضع می دهند و از روشنائی علم بی بهره اند و هیچ پناه گاه محکمی ندارند. قر آن در سوره ی زمر می فرماید: " هل یستوی الذین یعلمون والذین لایعلمون" آیا دانایان با نادانان مساوی هستند. پس از این مقدمه، بخشی از صفات مومنین که به دو دسته ی اول تعلق دارند بیان خواهیم کرد.
دمینوی تغییرات که از شاخ آفریقا شروع شد
کشورهای خلیج فارس را در نوردید .
تونس و مصر ابتدای راه بودند تا اینکه قطار
اصلاحات به بحرین رسید. شعار مردم، اصلاح نظام سلطنتی و به رسمیت شناخته شدن حق
مشارکت همگانی بود.
ندای آزادیخواهی و مساوات طلبانه ی مردم
بحرین مبنای طائفه ائی نداشت، کسی در بحرین شعار شیعه یا سنی نداده بود، بحرینی ها
تقاضای انتخابات آزاد ، مجلس ملی و مشروطه شدن سلطنت داشتند. اکثریت مردم بحرین
شیعه مذهب هستند اما شعب و ملت بحرین
هیچگاه تقاضای صرفا مذهبی یا عقده گشائی طائفه ائی نداشته اند. شعار آنان، تغییر و
اصلاح دمکراتیک اوضاع سیاسی و توزیع عادلانه ی قدرت و ثروت است. باوجودیکه حرکت
آنان در محیط اسلامی خاورمیانه قرائت جدیدی از بیداری اسلامی در قرن بیست و یکم است
ولی متاسفانه رفتار مسالمت آمیز و عاری از خشونت این مردم با مشت آهنین و گلوله و
زندان و اسارت از طرف خاندان سلطنتی مواجه شد.
رفتار ریاکارانه ی سردمداران آمریکا و چراغ
سبز آنان وبهانه ی غیر واقعی دخالت ایران و اشغال بحرین و نظامی کردن فضای کشورتوطئه
ی مشترک ارتجاع منطقه و امپریالیسم است.
بحرین توسط کدام کشور
تهدید نظامی شده است که عربستان با توسل به پیمان همکاری بین دو کشور جزیره ی
بحرین را اشغال کند و جنگ سفارشی علیه مسلمانان به راه اندازد؟ و چه گناهی بزرگتر
از این متصور است که برای توجیه خطای خود مطابق با خواسته های آمریکا در آتش جنگ
طائفه ائی سنی و شیعه بدمد؟ کدامیک از رهبران و احزاب اپوزیسیون بحرین سخنی از
حکومت شیعی زده است؟ هیچکدام.
کدامیک از رهبران ایرانی غیر از نصیحت
مشفقانه و دعوت به حل مسالمت آمیز مسئله و به رسمیت شناخته شدن حقوق مردم بحرین
کلامی دیگر بر زبان آورده است؟ هیچکدام . کدامیک از نهادها و سازمانهای دولتی ایران کمترین دخالتی در حوادث
بحرین داشته است؟ هیچکدام . پس چرا دورغ بزرگ ؟ پس چرا کشتار؟ پس چرا زندان؟ تمامی
دولتهای منطقه باید بدانند اصلاحات تنها مسیرمناسب و راه خروج از بن بست کنونی است
و اگر خود به چنین ضرورت تاریخی تن ندهند سنتهای الهی آنان را ملزم خواهد کرد ولی
زمانیکه آنان از گردونه ی قدرت خارج شوند.
چشمها را باید شست جور دیگر باید دید.